نگاهی به تجارب جهانی نیز حاکی از این است که باوجود افزایش اعتبارات بخش آموزش عالی و نیز تغییر رویکردهای مدیریتی در سطح دنیا و حرکت از سیاستهای دولت رفاه به
،) سمت نظریههای مدیریت دولتی نوین، حکمرانی خوب و بازارمحوری )عزتی، ۲۳۰۰ همچنان دولتها به دلایل متعدد در تأمین منابع مالی آموزش عالی دچار نقصان هستند.
ریشه اصلی مشکل تأمین مالی در بخش آموزش کشور، حاکمیت نگرش نهادهمحور به این بخش است، بهطوریکه دولتهای مختلف از الگوی مشابهی که به الگوی
دیوانسالارانه یا دولتی معروف است، تبعیت کردهاند. در الگوی مذکور، دولت در کلیه امور ازجمله تأمین منابع مالی بهصورت متمرکز اقدام میکند. از آنجائی که تبعیت از الگوی مذکور تاکنون نتوانسته است مشکل تأمین منابع مالی این بخش را برطرف سازد، ازاینرو لازم است به موضوع مالیه آموزش بهویژه در بخش آموزش عالی با رویکرد سیاستگذاری نگریسته شود،
در این صورت است که بین تأمینکنندگان و استفادهکنندگان منابع مالی، تعامل دوسویه برقرار میگردد و رفتار اقتصادی متفاوتی در طرفین عرضه و تقاضا شکل خواهد گرفت. رسته مقدم ، ۱۳۹۴

conference coordinator Edu1, Edu2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *